Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reason
Is zitten echt zo ongezond?

zitten

zittend beroep

langdurig zitten

zitten is het nieuwe roken

zitgedrag

Geschreven op 02 Mar 2022
 
5 tips om RSI klachten te voorkomen
Geschreven op 11 Feb 2022
 
5 tips om uw reuma niet te laten opvlammen in de winter
Geschreven op 11 Feb 2022
 
Manuele therapie: wat is het en voor wie?
Geschreven op 06 Feb 2022
 
Wat moet u doen als u ischias heeft?
Geschreven op 30 Jan 2022
 
Wat doet vitamine D tekort met uw lichaam?
Gewrichtspijn, spierzwakte en spierkrampen kunnen één van de eerste symptomen van een vitamine D tekort zijn. Dit geldt niet alleen voor de spieren in armen en benen, maar ook bijvoorbeeld de hartspier. Een langdurig tekort aan vitamine D kan zorgen voor zwakkere botten en het risico op osteoporose (botontkalking) op latere leeftijd vergroten. Het risico op botbreuken groeit dus ook. Vitamine D staat ook in verband met ons evenwichtsgevoel. Een beter evenwichtsgevoel verkleint het risico op valpartijen en eventuele botbreuken.
Geschreven op 19 Jan 2022
 
Waarom is wandelen zo gezond voor mensen met artrose?
Januari is de maand van de goede voornemens. Maar liefst 90% van die voornemens gaat over meer willen bewegen. Wandelen is één van de meest toegankelijke manieren om in beweging te komen. Zelfs als u last heeft van uw gewrichten, zoals bij artrose, is wandelen uitermate geschikt. Maar waarom is wandelen dan zo goed? U leest het in deze blog. Waarom wandelen met artrose? Of u nou last heeft van artrose of niet, wandelen heeft sowieso ontzettend veel voordelen voor uw lichaam. Door te wandelen verbrand u calorieën en verbetert u uw evenwicht en hartgezondheid. Daarnaast worden uw botten en spieren versterkt. Wandelen zorgt ook nog voor een vermindering van pijn door stijfheid en gewrichtsontstekingen. Heeft u last van chronische pijn door artrose? Dat heeft vaak invloed op uw humeur en slaapkwaliteit. Door te wandelen kunt u daar een positieve invloed op uitoefenen. Wat doet wandelen met de gewrichten? Wandelen is een niet-belastende lichaamsbeweging. Het heeft geen grote invloed op uw gewrichten zoals de heupen, knieën en voeten. Wandelen zorgt ook voor: Gezond kraakbeen Het wandelen zorgt voor het voeden van het kraakbeen. Hierdoor kunt u uw gewrichten soepeler bewegen. Het geeft u meer controle over de beweging die u met deze gewrichten moet maken. Beweging zorgt voor sterkere spieren Door te wandelen maakt u uw beenspieren sterker. Sterke spieren kunnen de gewrichten beter ondersteunen. Als uw aangetaste gewrichten beter ondersteund kunnen worden, ervaart u minder pijn. Het beheren van uw gewicht Extra gewicht kan voor meer belasting zorgen op de dragende gewrichten, zoals knieën, heupen en voeten. Door te wandelen verbrand u calorieën en kunt u kilo’s afvallen. Hiermee verbetert u niet alleen uw algehele gezondheid, maar ontlast u daarmee dus ook uw gewrichten. Onderzoek naar wandelen met artrose Onderzoekers van de Northwestern University hebben vier jaar lang meer dan 1500 oudere volwassenen gevolgd die artrose hebben in de knie, heup, enkel of voet. Uit het onderzoek kwam naar voren dat ouderen die één uur per week stevig doorwandelen (dat is dus minder dan 10 minuten per dag) hun vermogen konden behouden bij het zelfstandig uitvoeren van dagelijkse taken. Denk hierbij aan uzelf aankleden tot boodschappen doen en van douchen tot tijdig de straat oversteken voordat het stoplicht op rood springt. Is het beter om binnen of buiten te wandelen met artrose? Door buiten te wandelen kunt u genieten van de frisse lucht en worden de spieren meer betrokken. De bloedtoevoer naar de spieren, gewrichten en andere weefsels neemt toe in de buitenlucht. Daarnaast is buiten wandelen een stuk socialer dan binnen wandelen. Sociale interactie heeft weer een positieve invloed op het langer lopen en vervolgens de vermindering van de pijn. Hoewel er veel voordelen zitten aan buiten wandelen kan het ook nadelen hebben. Zo kunt u op oneffen voetpaden terechtkomen of er kunnen grote temperatuurveranderingen zijn, die invloed hebben op de gewrichtsklachten. In dat geval kunt u beter binnen wandelen. Drie tips om u op weg te helpen met wandelen Om u alvast op weg te helpen hebben wij drie handige tips op een rij gezet voordat u begint met wandelen: Tip 1: Zorg voor de juiste wandelschoenen Comfortabele, ondersteunende en niet te strakke schoenen zijn ideale wandelschoenen. Het is belangrijk om naar de juiste steun voor de voetboog te kijken. Gebruik tijdens het wandelen uw hele voet. Hiermee zorgt u voor een betere bloeddoorstroming en soepelere spieren. Tip 2: Bouw het tempo voorzichtig op Loop niet te hard van stapel als u net begint met wandelen. Probeer eerst vijf minuten per dag te wandelen. Per week kijkt u of u uw wandeling kunt verlengen met 5 minuten. Of probeer uw tempo een beetje te verhogen. Het is belangrijk om de gewrichten goed op te warmen en voorzichtig te bewegen. Concentreer u er op om tijdens het wandelen bij elke stap een zachte landing te maken. Tip 3: Doet het pijn? Ga dan wat anders doen Merkt u dat u veel last krijgt van uw gewrichten tijdens het wandelen? Probeer dan eerst even pauze te nemen. Ga eerst een paar minuten op een bankje zitten om op adem te komen voordat u weer gaat lopen. Ervaart u een scherpe pijn? Dan is het tijd om te stoppen en het een andere keer op te pakken. Voorkom dat de pijn van kwaad naar erger gaat. Heeft u last van artrose en zoekt u begeleiding bij het wandelen of het behandelen van uw klachten? Neem dan contact met ons op door een mail te sturen naar info@fysiotherapie-eys.nl of te bellen naar 043-4512048 (Eys) / 06-23024880 (Susteren).
Geschreven op 12 Jan 2022
 
Waarom is wandelen zo gezond voor mensen met artrose?
Geschreven op 12 Jan 2022
 
Kaakklachten? Niet alleen op te lossen door de tandarts!
Geschreven op 01 Dec 2021
 
Wat is de beste aanvullende zorgverzekering met fysiotherapie voor u in 2022?
- Behandeling bij tijdelijke klachten bij patiënten tot 18 jaar (9 behandelingen) - Behandeling bij een chronische aandoening bij patiënten tot 18 jaar - Behandeling bij een chronische indicatie bij patiënten van 18 jaar en ouder vanaf de 21e behandeling. - Behandeling bij etalagebenen (maximaal 37 behandelingen gedurende een jaar) - Bekkenfysiotherapie bij urineverlies - Behandeling bij artrose (maximaal 12 oefening therapieën op een jaar) - Behandeling bij COPD (verschilt per zorgverzekeraar) - Coronapatiënten die na hun besmetting ernstige klachten en beperkingen hebben overgehouden krijgen paramedische herstelzorg vergoed vanuit de basisverzekering, mits ze voldoen aan een aantal specifieke voorwaarden. Deze regeling geldt tot 1 augustus 2022. - Het is tegenwoordig niet meer nodig om een verwijsbriefje van de huisarts te vragen om naar de fysiotherapeut te gaan en voor vergoeding in aanmerking te komen. - De vergoedingen hieronder zijn gebaseerd op fysiotherapeuten die een contract hebben gesloten met de zorgverzekeraar. Hier vallen wij onder. - Het eigen risico is niet van toepassing als u gebruikmaakt van een fysiotherapiebehandelingen vanuit uw aanvullende verzekering.
Geschreven op 22 Nov 2021
 
5 tips om rugpijn tijdens het fietsen te verminderen

rugpijn

rugklachten

fietsen

mountainbike

wielrennen

racefiets

bike fitting

fiets aanmeten

oefeningen

houding

Geschreven op 08 Nov 2021
 
Kaakklachten? Niet alleen op te lossen door de tandarts!
    Heeft u wel eens last van uw kaken? Knarst u met uw tanden als u gespannen bent of in uw slaap? Dan kan fysiotherapie helpen! Katja Dohmen legt uit wat kaakklachten zijn, wat u er zelf aan kunt doen en hoe fysiotherapie kan helpen bij kaakklachten.
    Wat zijn kaakklachten waarbij een fysiotherapeut kan helpen?
    Wat kunt u zelf doen tegen kaakklachten?

kaakklachten

kaakpijn

nekpijn

hoofdpijn

overbelasting

spanning

gespannen

aangezichtspijn

kaakfysiotherapeut

tandarts

stress

migraine

kaakspieren

Geschreven op 03 Nov 2021
 
Wat is een frozen shoulder en hoe komt u hiervan af?
    Schouderpijn is hinderlijk. Alledaagse bewegingen zoals boodschappen optillen, iets uit een kast pakken of naar iemand zwaaien is dan een uitdaging. Als de pijn in de schouder steeds erger wordt kan het zijn dat u een frozen shoulder aan het ontwikkelen bent. Dat gaat u steeds verder beperken in uw bewegingsvrijheid. Het herstel van een frozen shoulder kan wel 1 tot 3 jaar duren. Maar wat is een frozen shoulder nu precies, hoe ontstaat het, maar nog belangrijker, hoe komt u er van af? In deze blog geeft Niek antwoord op een aantal vragen over frozen shoulder.
    Wat is een frozen shoulder?
    Hoe ontstaat een frozen shoulder?
    De fases van een frozen shoulder
    De bevriezende fase
    De bevroren fase
    De ontdooiende fase
    Waarom is fysiotherapie belangrijk bij een frozen shoulder?
    Heeft u klachten aan de schouder, wilt u weten of uw schouderklachten een frozen shoulder kunnen zijn of heeft u andere vragen over frozen shoulder?

frozen shoulder

bevroren schouder

schouderklachten

fysiotherapie

manuele therapie

bewegingsbeperking

herstel

pijnlijke schouder

schouderpijn

nekpijn

uitstraling

mobiliteitsbeperking

uitstralend

Geschreven op 07 Oct 2021
 
Hoe blijft u dit schooljaar fit tijdens het leren?
    Het nieuwe schooljaar is weer begonnen. U bent vast met frisse moed (en wat gezonde tegenzin) aan de slag gegaan. U buigt zich weer over uw boeken, tuurt uren aan een stuk naar uw scherm en typt steeds in dezelfde houding. Wist u dat dit nek-, schouder- en rugklachten kan veroorzaken? Uw lijf is namelijk gemaakt om te bewegen, daar blijft u fit en vrolijk van. Nu denkt u vast: hoe dan?! Die stapel huiswerk doet zichzelf niet. Daarom geven 4 tips die u helpen om uw lijf fit en uw hoofd fris te houden:
    Zorg voor een goede werkplek
    Heb de juiste werkhouding
    Beweeg regelmatig
    Adem in, adem uit

fit

leren

bewegen

nekklachten

schouderklachten

rugklachten

rugpijn

nekpijn

schouderpijn

Geschreven op 15 Sep 2021
 
Hoe voorkomt u sportblessures? De oorzaak & tips!
    Sporten is goed voor de algehele gezondheid. Echter kan het gebeuren dat u last gaat krijgen van sportblessures. Een sportblessure is, zoals het woord al zegt, een blessure (letsel, schade of klacht) die u oploopt tijdens het sporten. Deze blessure is op te delen in drie verschillende soorten blessures; spierblessure, peesblessure of een botblessure. Maar hoe ontstaan sportblessures nou eigenlijk? In dit artikel leest u de oorzaken van blessures en wat u kunt doen om dit te voorkomen.
    Wat voor sportblessures zijn er?
    Acute sportblessure
    Chronische sportblessure
    Hoe loopt u een sportblessure op?
    Hoe voorkomt u sportblessures?
    1. Goede warming-up
    2. Goede cooling-down
    3. Sporten gelijkmatig opbouwen
    4. Zorg voor goed sportmateriaal
    Toch last van sportblessures?
Geschreven op 03 Sep 2021
 
Heeft u een whiplash?
    Een whiplash is heel vervelend. De klachten kunnen lange tijd aanhouden en bij een een ernstige whiplash komt u er zelfs helemaal niet meer van af. Goede fysiotherapeutische begeleiding is essentieel om te herstellen van een whiplash. Letterlijk betekent whiplash ‘zweepslag’. Het ontstaat meestal door een (verkeers)ongeval, waarbij uw hoofd en nek een heftige ‘zwieper’ maken. Deze plotselinge overrekking van de nek kan vervelende klachten met zich meebrengen. De meest voorkomende klachten zijn pijn in de nek, het hoofd, de schouders en de rug. Joep van Pol bij Fysiotherapie Eys vertelt u in deze blog meer over whiplash en de behandeling ervan.
    Waar herkent u een whiplash aan?
    Een paar dagen of weken later kunnen er ook nog andere klachten ontstaan zoals:
    Wat is een whiplash?
    Wat moet u doen als u een whiplash heeft?
    Hoe helpt fysiotherapie bij een whiplash?
Geschreven op 03 Aug 2021
 
Fit blijven tijdens de zomerstop? Zo doet u dat!
    Merkt u ook altijd na de zomervakantie dat het sporten bij uw club moeizamer gaat? Dan ben u niet de enige. In de zomer gaat het sporten bij uw club vaak niet door en dan bent u minder in beweging. Zo merkt u na de zomervakantie dat u sneller moe wordt bij het rennen van rondjes of dat u tijdens de training sneller buiten adem raakt. Erg vervelend, daarom hebben wij speciaal voor u wat tips om fit te blijven in de zomer zodat u na de zomervakantie weer kunt knallen tijdens uw training met uw sportclub.
    1. Ga op zoek naar een zomersport
    2. Duursporten
    3. Wandelen
    Tip In de zomer is het erg warm en tijdens het bewegen zult u veel zweten. Denk er dus aan om genoeg water te drinken tijdens het bewegen om uitdroging te voorkomen. Veel plezier en succes!
    4. Groepsfitness
    Wilt u ook fit blijven deze zomerstop?
Geschreven op 01 Aug 2021
 
Het verschil tussen artrose en andere reumatische aandoeningen
    Artrose en reumatische aandoeningen zijn aandoeningen die zorgen voor pijn in de gewrichten. Beide aandoeningen hebben impact op jouw dagelijks leven en het maken van (voor het oog) simpele bewegingen. Daarom worden ze ook vaak met elkaar verward. Toch zijn het twee verschillende aandoeningen. Maar wat is nu precies het verschil tussen deze aandoeningen? We leggen het uitgebreid voor je uit.
    De overeenkomsten tussen artrose en reumatische aandoeningen
    De verschillen tussen artrose en reumatische aandoeningen
    Artrose
    Reuma
    Artritis
    Poly-artrose
    Bewegen met artrose of reumatische aandoeningen

reuma

artrose

artritis

reumatische aandoeningen

aandoeningen

reumatisch

auto- immuunziekte

poly-artrose

gewrichten

kraakbeen

slijtage

pijnklachten

gewrichtspijn

gewrichtsklachten

Geschreven op 25 Jul 2021
 
Rugklachten bij jongeren… te wijten aan een slechte houding?
    We kennen allemaal het huidige beeld op straat… Bijna iedereen kijkt naar beneden op zijn/ haar telefoon. En bij thuiswerken en studeren in deze tijd zitten we langdurig in dezelfde houding achter onze computer. Houdingen die niet zo goed voor ons zijn. Dit kan een oorzaak zijn van rugklachten. Maar hoe voorkomt u nu rugklachten door een slechte houding? U leest in deze blog onze tips.
    Slechte houding bij jongeren, waar komt dat door?
    Wat is nu een slechte houding?
    Wat kunt u zelf doen?
    Check uw houding in de spiegel.
    Heeft u rugklachten door een slechte houding of wilt u meer uitleg van een fysiotherapeut?

rugklachten

rugpijn

werk

studie

fysiotherapeut

fysiotherapie

manueeltherapeut

manueletherapie

houdingsadvies

houdingstherapie

houdingscorrectie

werkhouding

ergotherapie

jongeren

telefoongebruik

mobiele telefoons

Geschreven op 11 Jul 2021
 
Zwemmen; is het echt zo gezond?
    Zwemmen is meer dan een een leuke bezigheid. Het is namelijk uitstekend voor zowel uw lichamelijke als geestelijke gezondheid. De voordelen strekken veel verder dan alleen het verbeteren van uw conditie. In vergelijking met andere sporten is het minder schadelijk en u krijgt tegelijkertijd een full body workout. U traint zowel uw onder- als bovenlichaam. In de nieuwste blog van (naam therapeut) leest u meer over de vele voordelen van het zwemmen.
    Voordelen van zwemmen
    U verbrandt meer calorieën
    Het versterkt de spieren en botten
    Minder risico op hart- en vaatziekten
    Het is een ideale activiteit voor mensen met artrose
    De nadelen van zwemmenn
    Herkent u zich in de bovenstaande klachten en vraagt u zich af of zwemmen goed is bij uw herstel?

zwemmen

zwemles

zwembad

zee

baantjes

zwem

zwemmen fysio

zwemmen fysiotherapie

zwemmen fysiotherapeut

zwemles fysio

zwemles fysiotherapie

zwemmen fysiotherapiepraktijk

zwemles fysiotherapeut

zwemles fysiopraktijk

baantjes fysio

baantjes fysiotherapie

conditie zwemmen

spieren zwemmen

botten zwemmen

zwemmen artrose

zwemmen osteoporose

zwemmen ademhaling

zwemmen conditie

Geschreven op 05 Jul 2021
 

<< Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Volgende >>